Overslaan en naar de inhoud gaan

Met interne jobcoaches realiseert Albert Heijn een zachte landing

Albert Heijn wil graag een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. In het sociale stuk speelt het participatieteam van Albert Heijn een belangrijke rol. Albert Heijn vindt het belangrijk dat ook kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt een werkplek bij Albert Heijn kunnen krijgen. Daarom heeft zij expliciet een doelstelling op het aantal werknemers dat valt onder de banenafspraak opgenomen. Ondertussen werken er ruim 2200 mensen uit die groep betaald bij Albert Heijn. Begeleiding, bij Albert Heijn geregeld vanuit het participatieteam met 12 interne jobcoaches, is daarvoor essentieel. De jobcoaches coachen mensen vanuit de doelgroep banenafspraak in de winkelorganisatie. Om dit landelijk nog beter te regelen is Albert Heijn eind 2022 begonnen met het maken van nieuwe uniforme werkafspraken per arbeidsmarktregio. Daarin worden zo veel mogelijk afspraken en werkprocessen geüniformeerd. Amanda van der Swart, Teamlead Inclusiviteit Extern, vertelt hoe de begeleiding bij Albert Heijn in de vorm van interne jobcoaching is.

Met korte lijntjes naar goed resultaat

Albert Heijn heeft 12 interne jobcoaches in dienst, die als vast aanspreekpunt voor de arbeidsmarktregio’s gelden. Als een gemeente of WSP een geschikte kandidaat heeft, meldt de gemeente dat aan de jobcoach. Door deze korte lijntjes wordt er snel geschakeld en een kennismaking georganiseerd met de jobcoach. Na de kennismaking is het voor de interne jobcoach duidelijk wat de kandidaat wil. Meestal heeft de kandidaat al een goed beeld bij het werken in de winkel, omdat iedereen een dergelijke winkelorganisatie goed kent. De jobcoach gaat binnen de regio op zoek naar een passende werkplek. Amanda vertelt: “De interne jobcoach matcht de wensen van de kandidaat met de mogelijkheden in de winkels. Sommige functies, zoals het vulproces, gebeuren in iedere winkel op een ander tijdstip. In een gesprek stemmen we dan af of de kandidaat bereid is een stukje te reizen of liever op een locatie dichtbij een andere functie vervult.” Bij een geschikte match legt de jobcoach dit voor aan de desbetreffende (supermarkt)manager. De (supermarkt)manager bepaalt uiteindelijk of iemand mag starten met een proefplaatsing.

 

Facetten voor een zachte landing bij Albert Heijn

Als er een match is tussen de kandidaat en een winkel, zorgt de interne jobcoach voor een zachte landing. De jobcoach schakelt veel met de nieuwe medewerker, de (supermarkt)manager en is zodanig ook sparringpartner. De kennis en kunde van de jobcoach helpt op diverse manieren, bijvoorbeeld in de communicatie met de collega’s en het brengen van gevoelig nieuws. Ook werkt de interne jobcoach mee in de winkel om te helpen bij het inwerken. De jobcoach is echt dienend aan de behoeften van de kandidaat: een wandeling, een luisterend oor, etc.

Naast de interne jobcoach heeft een nieuwe kwetsbare medewerker ook een buddy op de werkvloer. Deze buddy zorgt voor een zachte landing in de winkel en in het team. Hiervoor volgt de buddy een online buddy training. De buddy sluit aan op de behoeften van de kandidaat; waar iemand hulp bij nodig heeft, wat de valkuilen zijn etc. Uiteindelijk zorgen de jobcoach en de buddy er samen met de (supermarkt)manager voor dat de kandidaat een zelfstandige medewerker wordt. De interne jobcoach pakt de grotere ontwikkelpunten van de kandidaat op, terwijl de buddy echt een maatje op de werkvloer is die heel laagdrempelig tijdens het werken helpt om de medewerker zich op zijn gemak te laten voelen en wegwijs te maken in het werken bij Albert Heijn. 

 

Doorgroeimogelijkheden

Medewerkers die komen via gemeenten, WSP’s en UWV hebben dezelfde doorgroeimogelijkheden bij Albert Heijn als het andere personeel.  Zo licht Amanda toe: “We hebben voor al ons personeel opleidingen die je kan doen, zoals bijvoorbeeld MBO duaal. We maken geen onderscheid in wie wat krijgt. Iedereen die bij de Albert Heijn gaat werken, bouwt in kleine stapjes op. De mogelijkheden op groei zijn niet anders voor verschillende personeelsleden. Voor de éne werknemer gaat het inwerken en groeien in verantwoordelijkheden en mogelijkheden natuurlijk sneller dan voor de ander.”

Succesfactoren van een interne jobcoach

Het werk van de jobcoach staat in dienst van de kandidaat: samen gaan ze op zoek naar een passende werkplek. De kandidaat staat centraal en de jobcoaches hebben grote betrokkenheid bij de mensen die zij begeleiden. De interne jobcoaches van Albert Heijn hebben allemaal een uniek verhaal waarom ze het werk zijn gaan doen. Naast een enorm hart voor de mens an sich, hebben de interne jobcoaches ook een hart voor Albert Heijn. De interne jobcoach kent beiden goed en kijkt dus ook naar beide belangen en naar beide kanten: is deze werkplek en dit takenpakket zowel goed voor de kandidaat als voor de winkel? Omdat de jobcoach de achtergrond van de kandidaat goed kent kunnen zij prima adviseren welk werk de kandidaat  juist wel of juist niet kan doen. De interne jobcoach is ook een vertrouwenspersoon voor de kandidaat. Omdat de jobcoach ook in dienst is van Albert Heijn kan deze bijvoorbeeld gemakkelijker tegen de (supermarkt)manager zeggen wat belangrijk is voor de nieuwe medewerker, wanneer deze vrij nodig heeft etc., zonder het delen van de redenen als dat niet relevant of te persoonlijk is.

“Een ander belangrijk voordeel van de interne jobcoach bij Albert Heijn is dat zij de processen binnen het bedrijf door en door kennen. Hierdoor is het gemakkelijker  inschatten of iets mogelijk is qua werkzaamheden voor de specifieke kandidaat binnen die bestaande processen,” vertelt Amanda.

 

Inrichten van interne jobcoaching

Voor iedere arbeidsmarktregio is er vanuit de Albert Heijn een interne jobcoach als vast aanspreekpunt voor de gemeenten, UWV en WSP’s. “Met de arbeidsmarktregio maken we werkafspraken waarin het hele proces beschreven staat van de sollicitatieprocedure tot het aanvragen van loonkostensubsidie. Deze werkafspraken maken de administratieve kant van interne jobcoaching haalbaar. Het inrichten van interne jobcoaching is namelijk enorm lastig en er komen veel administratieve lasten bij”, vertelt Amanda. In Nederland zijn er grote verschillen in de werkwijze en financieringsmogelijkheden van gemeenten op het terrein van jobcoaching. Met meer dan 2200 medewerkers in dienst vanuit publieke partijen is het voor Albert Heijn belangrijk dat deze werkprocessen zoveel mogelijk gelijk lopen. Een vaste adviseur van het Landelijk WSP Gemeenten of UWV helpt bij het vinden van de juiste ingangen bij de regionale Werkgeversservicepunten, adviseren over waar te beginnen en ondersteunt bij het maken van werkafspraken met de WSP’s, gemeenten en UWV.  Amanda is er blij mee: “Dat helpt enorm bij het opstarten van de inrichting van interne jobcoaching.”