Overslaan en naar de inhoud gaan

Never waste a good crisis!

Deze week een blog van onze adviseur Mary van de Looij met een inspirerend voorbeeld voor werkgevers om te dealen met de krapte op de arbeidsmarkt. Een win-win voor werkgevers en werkzoekenden.

Arbeidsmarkt

Recordkrapte op de arbeidsmarkt verwacht in 2022, zo kopte de Volkskrant in december 2021. We wisten het al, en de cijfers van het CBS laten die toename zien. Je hoeft maar even te googelen op krapte en de cijfers vliegen je om de oren.

In de handel, zakelijke dienstverlening, ICT, zorg, techniek, logistiek, horeca, bijna overal is personeel nodig. Ben je uit de coronacrisis, kun je weer open, is het lastig om aan personeel te komen.

Het Landelijk WSP Gemeenten heeft bijna dagelijks werkgevers aan de telefoon die met de hetzelfde personeelsprobleem zitten. Dit hadden we vorig jaar, midden in de corona-piek niet verwacht.

Werkzoekende

En dan de situatie van de werkzoekenden; een deel daarvan zit tussen twee banen, is op zoek en gaat die gewenste baan vinden. Maar er zijn ook nog mensen op zoek naar werk die niet direct passen op de beschikbare banen. Zij bevinden zich ook in een lastig parket.

Gelukkig merken we bij het Landelijk WSP dat steeds meer werkgevers zich melden die open staan voor de niet direct-passende kandidaat. Hoe dit succesvol kan zijn?  Er zijn legio aan mogelijkheden om deze aanpak te laten slagen.

Daarom één voorbeeld uit de praktijk ter inspiratie. Een werkgever die op een andere manier is gaan kijken en met de krapte als driver doorgroeit naar inclusief werkgever. Een win-win.

Praktijkvoorbeeld

Voorheen vroeg deze ondernemer verkopend medewerkers. Een beetje gechargeerd, maar je kent het wel, die leuke jonge frisse verkoper, vlotte babbel, veel productkennis, die overal kan inspringen. Veel gevraagde eisen en competenties in één persoon verenigd: ervaring met klantencontact en klantvriendelijkheid, productkennis, producten opzoeken in het magazijn, kassa, de werkvloer bijhouden.

De werkgever is anders gaan kijken, op taakniveau. Daaruit kwam de vraag naar voren: “Kunnen we de taken verdelen, zodat ook mensen die niet helemaal aan het profiel voldoen een kans krijgen en wij (een deel) van onze personeelsvraag kunnen invullen?”

De verkoopfunctie is behouden, maar voor een deel van de taken, zoals producten opzoeken in het magazijn, het bijhouden van de voorraad en het opgeruimd houden van de werkvloer is een andere functie gecreëerd. Dat scheelt in het aantal verkopers dat je nodig hebt en je kunt dus breder werven! En laten nou voor die taken ook kandidaten passen die geen ervaring in de verkoop hebben en met een wat minder snelle babbel.

Doen waar je goed in bent is hun slogan. 

Met creativiteit bouwen aan inclusief werkgeverschap

Het vergt echt wel wat aanpassingen en het gaat niet zomaar overal. Het is één voorbeeld van creativiteit. Maar deze werkgever biedt nu banen voor een veel bredere groep van mensen die graag willen werken, mensen met een arbeidsbeperking, ouderen, zonder werkervaring, langdurig werklozen, mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn.

Deze organisatie is nu aan het doorgroeien naar inclusief werkgeverschap wat mede zorgt voor grote diversiteit op de werkvloer! Een organisatie(ontwikkeling) om trots op te zijn!

Heb je mooie voorbeelden ter inspiratie voor werkgevers en arbeidsmarktregio’s? Wij horen ze graag. Wellicht dat we de volgende keer jouw voorbeeld kunnen delen.