Bij werkloosheid is een creatieve en flexibele werknemer belangrijk, maar bij een tekort aan personeel, zoals nu in vrijwel alle branches het geval is, is dit vooral iets wat werkgevers nodig hebben. Het landelijk WSP ziet regelmatig hoe werkgevers de bovengenoemde vaardigheden op geheel eigen wijze invullen, en dat is mooi om te zien. Zo hebben we recentelijk een werkgever gesproken die in het kader van een langdurige SROI-opdracht een vacature plaatste voor een assistent-verhuizer. Normaal zouden we dan denken aan fysiek zwaar werk, wat lastig is voor bijvoorbeeld mensen met een beperking. Echter had deze werkgever alles al in huis gehaald aan hulpmiddelen en verder weinig functie-eisen neergezet, zodat ook mensen met een beperking deze vacature zouden kunnen vervullen!
Een ander voorbeeld dat mooi laat zien hoe de juiste vaardigheden leiden tot inclusief werkgeverschap is een pilot in het Zuiden van Nederland waarbij kandidaten worden begeleid vanaf het moment van solliciteren tot op de werkvloer. Iedere kandidaat die aangeeft in aanmerking te willen komen voor een functie, maar via de digitale wervingskanalen buiten de boot valt, individueel wordt gesproken door een speciaal daarvoor aangewezen medewerker. Deze medewerker zal bij daadwerkelijke plaatsing van de kandidaat ook begeleiding bieden als interne jobcoach, waardoor het ‘veilig landen’ op de werkplek makkelijker wordt gemaakt.
Het derde voorbeeld van inclusief ondernemerschap is dat we samen met werkgevers en het UWV werken we aan een alternatieve wijze van scholing van medewerkers. De Academie Werkend Leren helpt bijvoorbeeld kandidaten met technische affiniteit, maar zonder diploma, om vaardigheden die ze in eerste instantie op kleine schaal hebben geleerd om te zetten naar de eisen voor een geldend MBO-diploma. Hierna wordt gestart met praktijkervaring en kan de kandidaat vaardigheden leren, afvinken en in aanmerking komen voor een erkend diploma. De creativiteit en flexibiliteit die hier is ingezet biedt veel mogelijkheden. Zo krijgen ook kandidaten waarvoor de wat meer schoolse aanpak minder geschikt is de kans op een diploma. Mocht dit op kleine schaal een succes blijken, dan wil de werkgever het landelijk gaan inzetten en voor kandidaten waarbij de leeftijd en van minder belang is dan de wil om te leren.