In deze blog gaan we in op de situatie van en de bijhorende uitdagingen die horeca ondernemers tegenkomen, wat het Landelijk WSP hierin voor hen kan doen en wat voor oplossingen zij zelf toepassen. Er zijn bijna geen branches of arbeidsmarktregio’s meer waar geen enorme vraag naar personeel is, zo ook in de horeca. Waar de horeca vorig jaar al harde klappen kreeg, lijkt de situatie voor hen daardoor extra belastend te zijn.
Inspiratie blog: Impact krapte op de arbeidsmarkt - horeca
situatie horeca ondernemers
Was ruim de helft (55%) van de in de afgelopen 12 maanden ontstane vacatures volgens werkgevers moeilijk vervulbaar was. Daarnaast verwacht een meerderheid (61%) van hen het komend jaar nog meer wervingsproblemen. In de bouwnijverheid zijn vacatures het vaakst moeilijk vervulbaar, zo stelt UWV. In de horeca heeft men last van de naweeën van de coronacrisis; veel horecamedewerkers zijn tijdens de lockdown in andere sectoren gaan werken (Bron: Werk.nl).
Hulp van gemeenten en UWV
Samen met werkgevers zoeken we mee naar mogelijke oplossingen die Gemeenten en UWV kunnen bieden. Hierin staat het opleidingsvraagstuk vaak centraal in de behoefte van de medewerker, werkgever én gemeenten. Een kleine greep uit het huidige ‘assortiment’ aan handvatten:
- Opleidingsbudget UWV
- Opleidingsvergoeding vanuit het gemeentelijk re-integratiebudget
- Inzet jobcoaching en praktijk leren (certificaten behalen). Kijk hiervoor eens op de website van de SBB
- VSO / PRO leerlingen aantrekken, in contact komen met scholen en zoeken naar een passende samenwerking. Bijvoorbeeld door passende leer-werktrajecten op te zetten.
De eerste twee zijn praktische aanpassingen op de werkvloer. De opvolgende focussen zich op het aantrekken en behouden van passend personeel. Als het gaat om het aantrekken van het aantrekken van de gemeentelijke doelgroep, dan kun je veel informatie verkrijgen bij het Werkgeverservicepunt van de regio: www.werkgeversservicepunten.nl.
In iedere regio zijn er mogelijkheden om werkgevers, maar ook de toekomstige werknemer, te ondersteunen, op financieel vlak én begeleidingsvlak. Het moet immers een win-win-win situatie zijn voor werkgever, gemeenten en vooral voor de nieuwe medewerker.
Creatieve oplossingen werkgevers
Werkgevers komen zelf ook met creatieve oplossingen, een aantal die ons bij bleven:
- Overstappen op Tablet-menu. Geen papieren/plastic menukaarten meer maar gasten zelf de regie geven
- Productiekeukens inzetten voor de voorbereidende mis en place werkzaamheden
- Investeren in robots die een deel van de werkzaamheden overnemen
- Andere doelgroepen aantrekken (waaronder ook de gemeentelijke doelgroep)
- Open hiring! Lees hierover de ervaring van ’t Zusje of het kennisdocument
Van bovengenoemde zaken hebben wij en onze collega’s bij de werkgeversservicepunten voldoende kennis om horecaondernemers te ondersteunen in hun zoektocht naar goed personeel. Wij kunnen hier ook van meerwaarde zijn als je horecaonderneming in meerdere arbeidsmarkt regio’s gevestigd zijn. Wil je een keer sparren of brainstormen hierover?
Neem contact op met Annelies Los.