Goed werkgeverschap? Wat is dit nu? Wat levert het op? Wat hebben organisaties die in de top 50 beste werkgevers nu zo anders georganiseerd dan de organisaties die niet in de top 50 staan? En waar kan je zelf grote winst behalen? En dus goede collega’s behouden én naar je toe trekken. Je leest het in deze blog.
6 beginselen van goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap bewerkstellig je door te handelen naar de volgende 6 beginselen: wees zorgvuldig, maak geen misbruik van je positie, motiveer ingrijpende beslissingen, maak verwachtingen waar, behandel werknemers gelijk en zorg voor een behoorlijke ongevallen en aansprakelijkheid verzekering.
Maar waarom zou je als werkgever (nog) meer doen dan de wet zo helder voorschrijft vraagt men zich op nn.nl af? Een terechte vraag, want extra moeite en middelen kosten tijd én geld. Dus hoe verdien je die investering terug? En wat levert het precies op?
Volgens World-class Workplace zijn de voordelen van goed werkgeverschap overduidelijk. Zo hebben de ‘Beste Werkgevers van Nederland’:
- 50% meer sollicitanten
- 21% hogere productiviteit
- 13% meer betrokkenheid
- 10% meer innovaties
Echter is het de huidige markt die erom vraagt dat je als werkgever (nog) méér doet dan de norm. Andersom is ook waar. Wil je dat werknemers net even harder lopen? Geef dan als werkgever het goede voorbeeld. Zorg dat je bijdraagt aan het geluksgevoel van je werknemers.
Werkgeluk
Hier dient zich dan direct de volgende uitdaging aan. Want naast de 6 beginselen van goed werkgeverschap (die maar een basis zijn om een goede werkgever te zijn) is het definiëren en creëren van werkgeluk een onderdeel waarin niet ieder bedrijf direct zijn geld mee verdient. Een uitdaging dus.
Werkgeluk zit hem volgens pwnet.nl in een combinatie van drie factoren:
- Betekenis: we willen een zinvolle bijdrage leveren en zelf bepalen hoe we dit doen
- Uitdaging: we willen kunnen groeien en ontwikkelen
- Sociale verbondenheid: we worden gelukkig van goede relaties met collega’s
De invulling van deze factoren is voor elk mens uniek, maar zoveel mensen, zoveel wensen. Het is daarom cruciaal om op ieder niveau en met ieder individu een open dialoog aan te gaan en zo met je werknemers achter hun persoonlijke wensen te komen. Stel je werknemers vragen als:
Wat maakt het werk voor jou betekenisvol? Waar zou je over vijf jaar willen staan? En hoe voel je je in de groep met andere collega’s?
Heb daarbij oog voor privézaken die het werkgeluk in de weg kunnen staan. Kost dit extra tijd én dus geld? Wellicht iets. Maar juist door deze veilige en open ruimte binnen je huidige HR-cyclus in te bouwen, zorg je voor een belangrijke mate van waardering van de werknemer.
Daad bij het woord voegen
Een opvolging van een gedeelde behoefte is dan natuurlijk wel, in welke grootte dan ook is, een belangrijk iets. En nee dat hoeft zeker niet met leaseauto’s, extra vrije dagen of bonussen. Het zit in de kleine dingen. Wat precies? Geen idee, maar jij als goed werkgever, die zijn medewerkers kent, weet dat als geen ander. Wees niet te trots om deze vraag ook binnen je netwerk te stellen aan collega ondernemers. Want het wiel opnieuw uitvinden is in deze echt niet nodig. Je eigen bedrijfskleur er aan geven wel.
En nog even over dat geluksgevoel. Wees gewaarschuwd: het geluk van je werknemers kan zomaar afstralen op jezelf.
Mocht je nu mooie voorbeelden uit je eigen praktijk willen laten zien, reageer op onze LinkedIn-pagina of neem contact met ons op!