Op 15 juli was de kick off van deze website, onze nieuwe naam en de overdracht van de Programmaraad naar de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant. Tijdens de bijeenkomst kwam direct het verzoek binnen of ze de do & don'ts uit het wiel van fortuin konden ontvangen. Onze collega Mary gaat hier in haar blog graag op in.
1. Inclusie > sociaal
Het gaat om mensen. We doen het samen. Bepaal wat voor jouw en je organisatie de waarde is op dat vlak en de drijfveren zijn. Toon de toegevoegde waarde van inclusief werken. Iedereen verdient een kans!
2. Houd vol!
Organisaties en regels maken dat het proces soms wat langer duurt dan je zou willen. Laat je niet ontmoedigen: beter goed en doordrongen in alle lagen, dan snel en geen basis.
3. Intern draagvlak
Zorg dat je collega’s op de hoogte zijn en dat ook het hoger het management achter de doelen en plannen staat. Laat dat doorlopen in de lagen van je organisatie, van HR naar uitvoering.
4. Inclusie-ambassadeurs
Verspreid goede voorbeelden, zet jezelf neer als ambassadeur of zoek ze in je organisatie. Kies voor Intranet en natuurlijk ook externe kanalen om de kennis en ervaringen te delen. Inclusief ondernemen zien, doet inclusief ondernemen toenemen!
5. Analyseer cijfers
Wat doe je al? En wat zou je willen bereiken? Bepaal het gewenst resultaat en hang er zo nodig echte doelstellingen aan. Het is natuurlijk belangrijk input van je collega’s te betrekken.
6. Buddysysteem
Bij het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is begeleiding belangrijk. Steun nieuwe medewerkers en ook de mensen die ermee moeten werken. Het is belangrijk dat te regelen zodat de nieuwe medewerker in een warm bad terecht komt en er geen misverstanden ontstaan over wat wel en niet kan.
7. Rol-/taakverdeling
Bepaal wie de eigenaar is van het project, een ‘dedicated’ persoon die verantwoordelijk is. Bij het Landelijk WSP Gemeenten is er altijd één aanspreekpunt voor een project. Idealiter is er ook één regiocontactpersoon en een duidelijk vast aanspreekpunt bij de werkgever. Zo weet iedereen elkaar beter te vinden en is er altijd iemand met overzicht. Want daar begint het: elkaar goed leren kennen!
8. Deel ervaringen
Ambassadeurs zijn belangrijk. De goede voorbeelden en ervaringen delen misschien nog wel belangrijker! Stem de communicatie op elkaar af. Communiceer niet te veel tegelijk en kijk goed wie je publiek is. Intern? Of extern? Van het uitwisselen van ervaringen leren we van elkaar!
9. Gezamenlijk doel
Iedereen heeft wel een reden om mee te doen en inclusief te worden. Dat is het gezamenlijke doel. Maar kernvraag daarbij is ook: waarom doe jij of jouw organisatie mee? Wat is jouw meerwaarde en drijfveer? Hoe wil je ervoor zorgen dat iedereen volwaardig mee kan doen op de arbeidsmarkt?
10. Maak een stappenplan
Alles begint met een doel….en dan een plan. Dat is maatwerk, begin bij het begin. Waar sta jij? En bij iedere stap stel je het eventueel bij gedurende het proces. Kies als werkgever een inclusiestrategie die bij je past!