De hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur: implementatie van het no-wrong-door-principe in de landelijke dienstverlening

Dit is deel twee van de tweeluik over de invloed van de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur op de landelijke dienstverlening. In het eerste deel gingen we in op onze rol in de toekomstige Regionale Werkcentra. Klik hier om deel 1 te lezen. In deze blog gaan we in op de implementatie van het no-wrong-door-principe in de landelijke werkgeversdienstverlening van UWV, Gemeenten en SBB. Dit betekent dat deze dienstverlening beter op elkaar afgestemd gaat worden.

Om meer inzicht te krijgen in deze ontwikkelingen, gaan we in gesprek met Brigitte Jansen, manager Landelijk WSP Gemeenten. Zij deelt haar visie op de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur en hoe deze invloed heeft op de landelijke werkgeversdienstverlening.

Het no-wrong-door-principe

In de Kamerbrief die in april 2024 gepubliceerd is, heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de volgende tekst opgenomen over de landelijke werkgeversdienstverlening:

Het Landelijk WerkgeversServicepunt UWV en het Landelijk WerkgeversServicepunt Gemeenten ondersteunen werkgevers die landelijk of in meer dan één regio actief zijn. In gezamenlijkheid met UWV en gemeenten wordt bekeken hoe de landelijke samenwerking verder versterkt kan worden.

SBB verzorgt ook werkgeversdienstverlening in het kader van het erkennen van leerbedrijven en het werven en ontsluiten van leerbanen. De werkgeversdienstverlening van UWV, gemeenten en SBB zal in het Werkcentrum meer in samenhang vorm krijgen.

“Dit betekent dat we het no-wrong-door principe ook op landelijk niveau implementeren. Landelijke werkgevers komen op deze manier altijd bij de juiste dienst of instantie terecht, ongeacht waar ze hun eerste contact leggen. Het no-wrong-door-principe is essentieel voor een effectieve en efficiënte werkgeversdienstverlening. Het voorkomt dat landelijke werkgevers van het kastje naar de muur worden gestuurd en zorgt ervoor dat ze snel de hulp krijgen die ze nodig hebben.”

Samenwerken met het Landelijk WSP, UWV en SBB

“De landelijke werkgeversdienstverlening bestaat naast het Landelijk WSP Gemeenten uit het Landelijk WSP UWV en SBB. Samen met deze partijen hebben wij de handschoen opgepakt om onze processen vanuit het no-wrong-door-principe tegen het licht te houden. Vanuit het perspectief van de landelijke werkgever voeren we het gesprek hoe de processen van de drie partijen al goed op elkaar aansluiten of juist anders ingericht moeten worden. Vragen die hierbij gesteld worden, zijn: hoe kunnen we elkaars unieke toegevoegde waarde goed benutten? Hoe kunnen we op de juiste manier naar elkaar verwijzen?

Samenwerken met het Landelijk WSP UWV en SBB is niet nieuw voor ons. Hoewel deze partijen vanuit een andere invalshoek werken, streven we dezelfde ambities na. Dit maakt dat we veel raakvlakken hebben in onze werkgeversdienstverlening. In veel van onze arrangementen trekken we vanaf de start op met het Landelijk WSP UWV en SBB. Daarnaast geven we met deze partijen vorm aan LLO, bijvoorbeeld in de ontwikkeling van de loopbaanpaden. Daarnaast werken we samen om de juiste dienstverlening te bieden aan het VSO – PrO; ofwel preventief ofwel vanuit de verantwoordelijkheid van gemeenten wanneer ze een indicatie banenafspraak meekrijgen vanuit de school. Ten slotte kunnen praktijkopleidingen onderdeel zijn van de arrangementen. We werken bij het opstellen van een arrangement in dat geval met alle drie de partijen goed samen.

Om de samenwerking met het Landelijk WSP UWV en SBB verder te ontwikkelen richting het no-wrong-door-principe, vinden er in augustus werksessies plaats waarin we terug naar de tekentafel gaan om de processen opnieuw door te lopen. Vanuit het perspectief van de landelijke werkgever doorlopen we de processen opnieuw om deze vanuit het no-wrong-door-principe in te richten.”

Conclusie

“De hervormingen van de arbeidsmarktinfrastructuur brengen zowel uitdagingen als kansen met zich mee. De regionale werkcentra en het no-wrong-door-principe zijn belangrijke stappen in het verbeteren van de dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers. In deze transitieperiode moeten we openstaan voor nieuwe ideeën en bereid zijn om samen te werken aan innovatieve oplossingen. Alleen zo kunnen we een arbeidsmarkt creëren die toekomstbestendig is en waarin iedereen de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft."