Overslaan en naar de inhoud gaan

De hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur: de rol van het Landelijk WSP Gemeenten en de Regionale Werkcentra

De arbeidsmarktinfrastructuur ondergaat momenteel ingrijpende veranderingen, zoals aangekondigd in de Kamerbrief van april 2024. De hervorming brengt veel beweging binnen alle arbeidsmarktregio’s en heeft op twee manieren ook invloed op de landelijke dienstverlening. Deze invloeden bespreken we in een tweeluik. In dit eerste deel gaan we in op onze rol in de toekomstige Regionale Werkcentra. Onze dienstverlening valt of staat namelijk met de manier waarop dit wordt verankerd in de arbeidsmarktregio’s. In deel 2 gaan we in op de implementatie van het no-wrong-door principe in de landelijke dienstverlening van UWV, Gemeenten en SBB.

Om meer inzicht te krijgen in deze ontwikkelingen, gaan we in gesprek met Brigitte Jansen, manager Landelijk WSP Gemeenten. Zij deelt haar visie op de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur en hoe deze invloed heeft op de landelijke dienstverlening.

De beoogde hervorming van arbeidsmarktinfrastructuur

“In de Kamerbrief kondigde het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid samen met een aantal andere ministeries een hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur aan. Bij deze hervorming staat interdisciplinaire samenwerking centraal. In de Kamerbrief worden vier maatregelen genoemd:

1. Eén regionaal loket: het Werkcentrum
  2. Een versterkt van-werk-naar-werk-stelsel
  3. De ondersteuningsbehoefte meer centraal
  4. Een versterkte publiek-private governance

Met name de eerste maatregel heeft invloed op de dienstverlening van het Landelijk WSP Gemeenten. In de eerste maatregel wordt toegewerkt naar één Regionaal Werkcentrum, waar alle publieke dienstverleners samenwerken volgens het zogenaamde no-wrong-door-principe. Deze samenwerking maakt het voor zowel de werkzoekende als de werkgever makkelijker om de ingang naar de juiste dienstverlening te vinden. In deze intensievere samenwerking blijft speciale aandacht voor mensen in een kwetsbare positie.”

De overgang naar Regionale Werkcentra

“Op deze beoogde hervorming kun je niet tegen zijn, omdat het een impuls moet geven aan het verbeteren en het toegankelijker maken van de dienstverlening voor zowel inwoner als werkgever. Tegelijk is het een spannende, maar ook uitdagende ontwikkeling; zowel voor de arbeidsmarktregio’s, als voor het Landelijk WSP Gemeenten. Met het wegvallen van de regionale werkgeversservicepunten moeten we opnieuw onze werkwijze afstemmen en ervoor zorgen dat landelijke werkgevers de weg naar de arbeidsmarktregio’s blijven vinden, en vice versa. De afgelopen jaren zijn diverse maatregelen getroffen die op elkaar gestapeld zijn, waardoor het niet duidelijker is geworden. Het is een doolhof geworden voor de gebruikers. Wij zien voor ons een rol om mee te helpen aan de bewegwijzering in dat doolhof. Onze adviseurs hebben hiervoor regelmatig contact met alle arbeidsmarktregio’s om goed in verbinding te blijven en de ontwikkelingen te volgen. De kracht van de regionale werkcentra zal na de hervorming liggen in hun flexibiliteit en hun vermogen om snel in te spelen op de specifieke behoeften van zowel de inwoners als de werkgevers in de regio."

Verantwoordelijkheid in de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur

“Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft met de Kamerbrief een kader gesteld. Binnen dit kader zijn de arbeidsmarktregio’s zelf aan zet voor de uitvoering van de maatregelen zoals beschreven in de Kamerbrief. De Programmaraad faciliteert de hervorming door het delen van successen en geleerde lessen. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de werkgeversdienstverlening voor de landelijke werkgever goed belegd wordt in de arbeidsmarktregio’s. De werkgevers waar we al mee samenwerken zijn een bepaald serviceniveau gewend dat leidt tot resultaat. Deze dienstverlening willen we minimaal behouden. Om dat te bereiken staan we dichtbij alle arbeidsmarktregio’s om te zorgen voor een goede positie van de landelijke werkgeversdienstverlening in die arbeidsmarktregio’s. Het succes van onze dienstverlening valt of staat namelijk met een goede samenwerking in en met de arbeidsmarktregio’s.”

Conclusie

In de Kamerbrief wordt onder andere het komen tot Regionale Werkcentra genoemd. Dit moet de toegankelijkheid en effectiviteit van de dienstverlening verbeteren, vooral voor mensen in kwetsbare posities. De hervorming vereist een herziening van bestaande structuren en processen. Om in de Regionale Werkcentra de landelijke werkgeversdienstverlening goed in te bedden, is het belangrijk om in verbinding te blijven en de ontwikkelingen in de regio te volgen. De adviseurs van het Landelijk WSP Gemeenten hebben regelmatig contact met de arbeidsmarktregio’s om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen.

In deel 2 gaan we in op de implementatie van het landelijke no-wrong-door-principe. Dit betekent dat de dienstverlening van UWV, Gemeenten en SBB beter op elkaar afgestemd gaat worden zodat ook de landelijke dienstverlening versterkt wordt.