Deze maand is onze nieuwe collega Annelies begonnen. Op ons verzoek om eens nader in te gaan op een in ons werk veelgebruikte term, koos ze 'afstand tot de arbeidsmarkt'. Hieronder leest u wat hier nu precies mee wordt bedoeld.
Afstand tot de arbeidsmarkt
De eerste blog van het nieuwste teamlid van het LWSP gemeenten. Na 7 jaar bij Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ’s-Hertogenbosch, was het tijd voor een nieuwe uitdaging en wat voor één! Prachtige samenwerkingen die de afgelopen jaren zijn ontstaan mag ik uitbouwen èn we zijn altijd op zoek naar bedrijven die zich willen verbinden met onze doelgroep, medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een term die we maar al te vaak gebruiken maar ja, wat is dat eigenlijk?
Als je deze zoekterm Googelt lees je het volgende: ‘Als iemand niet of lastig in aanmerking komt voor een reguliere baan, spreken we van afstand tot de arbeidsmarkt.’ En dat is precies wat het is, alleen hoe vertaalt zich dit naar de praktijk?
5 Regels
Mijn ervaring is dat een aantal ‘regels’ gelden om tot een passende werkplek te komen en wel deze:
- Inzoomen op de persoonlijke behoefte van de medewerker. Wat je aandacht geeft groeit (en bloeit). Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren, is het dat wanneer je energie stopt in de ontwikkeling van deze medewerker en met oprechte interesse aan de slag gaat, er van beide kanten commitment ontstaat.
- Maatwerk. Voor bijna alle nieuwe medewerkers is de start van een baan spannend en stressvol, voor de één geldt dit meer als voor de ander. Net als aandacht en interesse voor de medewerker is het soms noodzakelijk werkzaamheden (tijdelijk) aan te passen. Bijvoorbeeld; Taakgericht werken en aansturen, opbouwen van de werkuren, aandacht voor de privé-werk verhouding.
- Jobcoaching. Extra ondersteuning van de medewerker op de werkvloer, dit ontlast de werkgever tijdens het inwerken èn geeft ook de tools aan de medewerkers om hun werk goed te voeren en efficiënter uit te voeren.
- Draagkracht. Niet alleen het management, maar zeker ook de teamleiders en collega’s op de werkvloer moeten openstaan voor een medewerker die extra aandacht en begeleiding nodig heeft. Zij gaan uiteindelijk aan de slag met de medewerkers. Wat ik vaak hoorde van medewerkers is dat niet het werk maar de collega’s bepalend zijn of ze graag naar hun werk gaan.
- Veerkracht. Het gaat meestal niet in één keer goed. Het is een proces waarin rekening gehouden dient te houden met een stuk kwetsbaarheid van de medewerker. Elkaar leren kennen, veiligheid creëren en een vast aanspreekpunt op de werkvloer is in mijn ogen noodzakelijk voor een goede basis.
Zo veel betekenis
Wat krijg je hiervoor terug? Een loyale medewerker, een visitekaartje van je organisatie en de mogelijkheid om iemand weer of meer perspectief te bieden. Meedoen, nuttig zijn, bouwen aan een toekomst. Niet voor iedereen even vanzelfsprekend maar wel net zo belangrijk.
Annelies